Framtidens lösningar på dagens problem
Idag skriver Christoffer Solum Faeste på GT debatt att Göteborg
behöver en driftsäker och snabb kollektivtrafik. Christoffer menar att vi kan
skapa detta genom att bygga en tunnelbana i Göteborg. Läs Christoffers artikel här.
Vi behöver en kollektivtrafik som inte stannar så fort ett
löv eller en snöflinga faller. När inte
löv eller snö sätter stop för trafiken, är det ständigt förseningar på grund av
för mycket trafik på för liten yta. All Göteborgs
kollektivtrafik passera genom brunsparken vilket gör den oerhört sårbar. En
olycka i Brunnsparken skapar stora förseningar över hela Göteborg. Det
begränsade utrymmet för bilar, bussar, spårvagnar, cyklar och gående skapar
dessutom stor trängsel och förseningar för dem alla. Vilket Theo Papaioannou
och Håkan Andersson skriver pm på GP debatt, här.
För att råda bot på dessa problem och samtidigt skapa
utrymme för Göteborg att växa och integrera Göteborgs stadsdelar behöver vi ett
annat transportmedel än spårvagnar. Om detta är en tunnelbana eller en monorail,
vet jag inte. Men något nytt behöver vi.
Oavsett vilket system Göteborg väljer kommer det att kosta
mycket pengar. Detta behöver finansieras på något sätt. Jag anser att vi borde
utvärdera nyttan och kostnaden med västlänken och välja ett billigare
alternativ. De pengar vi frigör använder vi i tunnelbanan/monorailen. Detta ger
oss en bra start på det nya transportmedlet samtidigt som vi kan börja föra diskussioner
med regionen och regeringen om resterade finansiering av tunnelbanan/monorailen.
Jag har tidigare skrivit om hur vi kan använda pengarna för
Västlänken till bättre kollektivtrafik här.
Jag vill att man satsar på Magnetsvävanda Tunnellbane tåg som kan köra i rusningstid var 4de minut och där varje tåg kan ta 1280 passagerare per tåg. Och att bygga en sådan bana kostar c:a 20-25% mindre än konventionell T-Bana.
SvaraRaderaChrister Wegmann
Jag tror också att maglav kommer att komma stort både i världen och Sverige. De har många fördelar och naturligtvis funkar de både i tunnel och som högbana.
Radera