Fem i Tolv
Några veckor innan införandet av trängselskatten börjar
debatten om skatten och om det västsvenska paketet bli intressant. Tidigare har
debatten präglats av personer som med höga röster protesterat mot vägtullar.
Under den sista månaden börjar Göteborgs tidningar skriva intressanta ledare
som mer utgår ifrån hur vi genomför projektet så effektivt som möjligt, vilken
lösning som är effektivast och hur vi involverar så mycket människor i dialogen
som möjligt. Läs Johan Wopenkas ledare här, eller Peter Hjörnes här. Det har
dessutom kommit en bra debattartikel av Peter Danielsson här. Nu har trafikverket svarat Peter, läs det här.
Frågorna om det Västsvenska paketet blir bara fler och fler
för varje dag som går. Nu har även Riksrevisionen kommer fram till att projektet
Västlänken har bristande underlag och till vissa delar bygger på
glädjekalkyler. Borde ansvariga politiker dra öronen åt sig och starta
förutsättningslösa utredningar om hur vi på effektivaste sättet löser problemen
med Centralstationen.
Den trängselskatt som träder i kraft i och med årsskiftet, får
helt enkelt fortgå. Men att en utredning klarlägger vilka stationer som behövs
för att minska köer och trängsel i Göteborg. De som inte bidrar till minskad
trängsel och köer, får vi helt enkelt ta bort.
Om vi sedan behöver mer pengar till infrastruktur får
stationer sättas upp där skatten är direkt kopplad till infrastruktursatsningar.
Till exempel vid en snabb utbyggnad av dubbelspår till Landvetters flygplats och
senare till Borås, då borde vi kunna sätta upp en station på vägen till flygplatsen.
Personligen tror jag att det bästa för Göteborg skulle vara att
centralstationen flyttade till Olskroken samt en utbyggnad av antingen
tunnelbana eller monorail. På detta sätt skulle vi öka stationens kapacitet på
ett billigt sätt samtidigt som vi lägger resterande pengar på att skapa ett konkurrenskraftigt
alternativ till bilen för att knyta ihop Göteborg.
Kommentarer
Skicka en kommentar