En skola i kris och en ledning utan insikt

Bilden är från filmen Freedom Writers, som visar på hur nedbrytande det sociala
arvet kan vara men även att det går att ändra på situationen.

Skolan i Göteborg har sedan många år haft stora problem. Den styrande rödgröna majoriteten har stoppat huvudet i sanden och låtsas att det regnar medan skolans problem bara ökat.

Den rödgröna majoriteten i Göteborg änglar all kraft åt att lägga skolans dåliga resultat på regeringen. Men om så vore fallet skulle alla Sveriges skolor visa på samma dåliga resultat som de i Göteborg, men så är det ju inte. Göteborg måste inse att det äger problemet och endast Göteborg kan lösa problemet. Läs mer om Göteborgs skolors resultat här.

Jag sitter som ersättare i SDN Lundby, där ägnas mycket kraft åt att förklara skolans misslyckande. De förklaringar som kommer är de gamla vanliga. Det är elever från familjer utan studievana, det är socioekonomiska skillnader eller språkförståelse. Är det inte just därför vi har skolan, för att utjämna livschanser? Om vi låter elevers bakgrund vara ursäkter för elevernas misslyckande, dömer vi tusentals barn till arbetslöshet och utanförskap. Skolans mål måste vara att ge alla elever lika möjligheter i livet. Läs mer om skolan i Lundby här.

För att skolan ska kunna göra detta måste skolan bli mer resultatinriktad, så att vi vet när det går dåligt. Dåliga reslutat måste innebära ändrade arbetssätt, för att ge eleverna det de behöver för att utvecklas till sin fulla potential.

Detta måste vara målsättningen för skolan oavsett regering eller majoritet i kommunfullmäktige. Göteborg behöver en ny majoritet som kan ge Göteborgs skolor en nystart som den så väl behöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Göteborg måste öka takten

Framtidens lösningar på dagens problem