En skola i kris och en ledning utan insikt
Bilden är från filmen Freedom Writers, som visar på hur nedbrytande det sociala arvet kan vara men även att det går att ändra på situationen. |
Skolan i Göteborg har sedan många år haft stora problem. Den
styrande rödgröna majoriteten har stoppat huvudet i sanden och låtsas att det
regnar medan skolans problem bara ökat.
Den rödgröna majoriteten i
Göteborg änglar all kraft åt att lägga skolans dåliga resultat på regeringen.
Men om så vore fallet skulle alla Sveriges skolor visa på samma
dåliga resultat som de i Göteborg, men så är det ju inte. Göteborg måste inse
att det äger problemet och endast Göteborg kan lösa problemet. Läs mer om
Göteborgs skolors resultat här.
Jag sitter som ersättare i SDN Lundby,
där ägnas mycket kraft åt att förklara skolans misslyckande. De
förklaringar som kommer är de gamla vanliga. Det är elever från familjer utan
studievana, det är socioekonomiska skillnader eller språkförståelse. Är det
inte just därför vi har skolan, för att utjämna livschanser? Om vi låter
elevers bakgrund vara ursäkter för elevernas misslyckande, dömer vi tusentals
barn till arbetslöshet och utanförskap. Skolans mål måste vara att ge alla
elever lika möjligheter i livet. Läs mer om skolan i Lundby här.
För att skolan ska kunna göra detta måste skolan bli mer
resultatinriktad, så att vi vet när det går dåligt. Dåliga reslutat måste
innebära ändrade arbetssätt, för att ge eleverna det de behöver för
att utvecklas till sin fulla potential.
Detta måste vara målsättningen
för skolan oavsett regering eller majoritet i kommunfullmäktige. Göteborg
behöver en ny majoritet som kan ge Göteborgs skolor en nystart som den så
väl behöver.
Kommentarer
Skicka en kommentar