Skolan sviker eleverna
Idag skriver
Kristina Tharing (M) på GP debatt om hur elever sviks i Göteborgs skolor när de
lämna skolan utan fullständiga betyg. Kristina har även med ett par bra förslag
på hur den negativa trenden i Göteborgs skolor kan vändas. Läs hela artikeln här.
Jag tyckte
det fanns många poänger i denna debattartikel och tipsade om den på Twitter.
Detta resulterade i att jag hamnade i en lång diskussion på Twitter med
@MickeK69, om det var invandrares fel eller skolans fel att skolresultaten i
Göteborg är dåliga. Då Twitter inte är rätt forum för längre diskussioner tänkare
jag utveckla mitt resonemang i denna blogg.
@MickeK69
ansåg att de dåliga skolresultaten berodde på att många människor flyttat till
Sverige. Som stöd för sin tes lämnade @MickeK69 två artiklar, läs dem här och
här.
Jag skulle
kunna gå in på alla fel och misstolkningar som Avpixlat gör i sin artikel eller
hur dålig kunskap om statistik och kausalsamband som @MickeK69 har i sina
resonemang. För Jan Björklund säger ju inte att det är nyanländas invandrares
fel att de inte lyckas i skolan. Utan att det är skolans och kommunens fel som
inte lyckas lära dem tillräckligt mycket och fort.
Statistiken säger
inte att det är invandrarnas fel att skolresultaten är dåliga i Sverige utan
den säger att personer från länder utan ett omfattande skolväsende och som inte
är studievana klarar skolan sämre än andra elever. Dessutom påverkar inte en
liten grupps prestation en stor grupps medelprestation i någon större
utsträckning. Det som är av intresse i statistiken som redovisas i artikeln är
att vi måste anpassa skolan och inlärningen efter de förkunskaperna eleven har
så att eleven får chansen att lära sig och nå sin fulla potential.
Dessa
misstolkningar eller kunskapsbrister som @MickeK69 uppvisar, tycker inte jag är
det värsta utan det är hans åsikter och människosyn som är det värsta. Att
lägga skulden på skolans misslyckande på barn istället för på vuxenvärden med
lärare, rektorer, lokalpolitiker eller riksdags- eller regeringsledamöter. Jag
är av den bestämda uppfattningen att barn inte är ansvariga för sin situation
utan det är vuxenvärden som är ansvarig för att ge alla barn möjlighet att växa
till sin fulla potential. Varje barn som går ut grundskolan utan fullständigt
betyg är ett misslyckande från vuxenvärden och det är vi som måste bli bättre.
Nästa åsikt
som @MickeK69 gav uttryck för var att det beror på att människor flyttar som
orsakar de dåliga skolresultaten. @MickeK69 tyckte visserligen bara att det var
ett problem om personer flyttade över en så kallad landsgräns. Detta tycker jag
är dumt då det gör skillnad på människa och människa beroende på, på vilken
sida av en godtyckligt satt linje i sanden människan kom ifrån. Om jag flyttar
från Göteborg till Bohuslän eller om jag flyttar ända till Oslo kan inte vara
det som avgör mitt människovärde. Naturligtvis kan inte ett barn skuldläggas
för skolans misslyckande bara för att någon valt att flytta på dem över en
landsgräns.
I diskussionen
framförde @MickeK69 att det var en så kallad ”Massinvandring” som orsakade de
dåliga skolresultaten. Även här har @MickeK69 läst fel i statistiken. 2011
flyttade 96 467 personer till Sverige samtidigt utvandrade 51 179 personer. Så någon
jätte antal som flyttar till Sverige är det inte vi pratar om. Av de som
flyttade till Sverige var 15 582 personer Svenskar. Många av de som flyttade
till Sverige kommer från olika EU länder. Kvar är ett försvinnande litet antal
personer som flyttat till Sverige, det är detta som @MickeK69 vill kalla ”Massinvandring”
. När man granskar de Källor som @MickeK69 angav, visar det sig att det är
elever som kommer från länder utan studietradition som Afghanistan eller
Somalia som har svårt i skolan. Vi pratar då om omkring 6 000 personer. Alla
förstår hur liten inverkan en sådan liten grupp har på studiesituationen på
Sveriges skolor. De flesta av dessa 6 000 personer är ju vuxna och kommer
aldrig att gå i Svensk grundskola. Läs mer fakta om migration här.
@MickeK69
hävdade till sista att denna ”massinvandring” dränerade skolan på resurser. Vi
vet ju nu att vi pratar om en mycket liten grupp och att denna grupp
omöjligtvis kan dränera en så stor organisation som Sveriges alla skolor på
sina resurser. Men i frågan om resurser finns det andra viktiga perspektiv. Nämligen
att Sverige har en åldrande befolkning och om inget görs åt åldersstrukturen
kommer vi ha mycket svårt att klara av välfärden i framtiden. Det är alltså på
det sättet att invandringen inte dränerar skolan på resurser utan tillför
skolan resurser läs mer om detta här, här och här.
Det viktiga
i denna diskussion är att alla människor har förmågan att lära och det är
skolans ansvar att lära dem allt de behöver veta samt stimulera elever till att
nå sin fulla potential. I Göteborg görs inte detta och vi måste tillsammans tänka
ut idéer för att förbättra skolan inte förvägra elever utbildning genom att
stänga ute dem från Sverige.
Kommentarer
Skicka en kommentar