Effektivaste lösningen är alltid bäst
Västlänken är en del av det västsvenska paketet. Tanken med
paketet är att ge Västsverige och Göteborg en heltäckande trafiklösning som
skall stärka den Västsvenska konkurrenskraften över lång tid framöver. Frågan
är bara om Västlänken är den effektivaste lösningen eller om vi kan skapa
bättre lösningar till en billigare kostnad.
I dag på GP presenterar Mikael Bigert en lösning där
Västlänken inte behöver byggs och därigenom spara 9 miljarder kr. I Mikaels
förslag ingår en utbyggnad med pendeltågs stationer på Hisingen för att knyta
ihop staden och underlätta pendling. Läs
Mikaels förslag här.
Under senare år har flera olika lösningar på tågtrafiken presenterats
i olika medier t.ex. här av Lennart Wassenius. Det som är slående i debatten är
att det är svårt att få en objektiv bedömning av de olika förslagen med
kostnader och kapacitetsökning som står mot varandra. Vi vill ju naturligtvis att
den kostnadseffektivaste lösningen skall byggas.
I stora projekt går det lätt prestige i debatten och ingen
lyssnar på varandra. Men det är nu hög tid att sätta sig ner och diskutera Väst
svenska paketets kostsammaste del, Västlänken. För att sedan komma igång med
byggandet så snart som möjligt. Om något av de billigare alternativen blir byggt
får en ny diskussion tas om vad som skall göras med de extra pengarna. Skall vi
investera dem i andra viktiga infrastrukturssatsningar eller skall vi minska på
intäkterna från trängselskatten.
Då trängselskatten mer är utformad som en vägskatt tycker
jag att vi borde ta bort den i nuvarande form och sätta upp stationerna runt
Göteborgs centrum. En lämplig dragning av trängselskatt stationerna skulle enligt
mig vara runt vallgraven. Låt Göteborg innan för vallgraven bli i princip
bilfri med trängselskatt och låt de pengar som kommer ut av denna trängselskatt
få till kollektivtrafik i centrala Göteborg.
Kommentarer
Skicka en kommentar