Skolan sviker eleverna


Idag skriver Kristina Tharing (M) på GP debatt om hur elever sviks i Göteborgs skolor när de lämna skolan utan fullständiga betyg. Kristina har även med ett par bra förslag på hur den negativa trenden i Göteborgs skolor kan vändas. Läs hela artikeln här.

Jag tyckte det fanns många poänger i denna debattartikel och tipsade om den på Twitter. Detta resulterade i att jag hamnade i en lång diskussion på Twitter med @MickeK69, om det var invandrares fel eller skolans fel att skolresultaten i Göteborg är dåliga. Då Twitter inte är rätt forum för längre diskussioner tänkare jag utveckla mitt resonemang i denna blogg.


@MickeK69 ansåg att de dåliga skolresultaten berodde på att många människor flyttat till Sverige. Som stöd för sin tes lämnade @MickeK69 två artiklar, läs dem här och här

Jag skulle kunna gå in på alla fel och misstolkningar som Avpixlat gör i sin artikel eller hur dålig kunskap om statistik och kausalsamband som @MickeK69 har i sina resonemang. För Jan Björklund säger ju inte att det är nyanländas invandrares fel att de inte lyckas i skolan. Utan att det är skolans och kommunens fel som inte lyckas lära dem tillräckligt mycket och fort.

Statistiken säger inte att det är invandrarnas fel att skolresultaten är dåliga i Sverige utan den säger att personer från länder utan ett omfattande skolväsende och som inte är studievana klarar skolan sämre än andra elever. Dessutom påverkar inte en liten grupps prestation en stor grupps medelprestation i någon större utsträckning. Det som är av intresse i statistiken som redovisas i artikeln är att vi måste anpassa skolan och inlärningen efter de förkunskaperna eleven har så att eleven får chansen att lära sig och nå sin fulla potential.

Dessa misstolkningar eller kunskapsbrister som @MickeK69 uppvisar, tycker inte jag är det värsta utan det är hans åsikter och människosyn som är det värsta. Att lägga skulden på skolans misslyckande på barn istället för på vuxenvärden med lärare, rektorer, lokalpolitiker eller riksdags- eller regeringsledamöter. Jag är av den bestämda uppfattningen att barn inte är ansvariga för sin situation utan det är vuxenvärden som är ansvarig för att ge alla barn möjlighet att växa till sin fulla potential. Varje barn som går ut grundskolan utan fullständigt betyg är ett misslyckande från vuxenvärden och det är vi som måste bli bättre.

Nästa åsikt som @MickeK69 gav uttryck för var att det beror på att människor flyttar som orsakar de dåliga skolresultaten. @MickeK69 tyckte visserligen bara att det var ett problem om personer flyttade över en så kallad landsgräns. Detta tycker jag är dumt då det gör skillnad på människa och människa beroende på, på vilken sida av en godtyckligt satt linje i sanden människan kom ifrån. Om jag flyttar från Göteborg till Bohuslän eller om jag flyttar ända till Oslo kan inte vara det som avgör mitt människovärde. Naturligtvis kan inte ett barn skuldläggas för skolans misslyckande bara för att någon valt att flytta på dem över en landsgräns.

I diskussionen framförde @MickeK69 att det var en så kallad ”Massinvandring” som orsakade de dåliga skolresultaten. Även här har @MickeK69 läst fel i statistiken. 2011 flyttade 96 467 personer till Sverige samtidigt utvandrade 51 179 personer. Så någon jätte antal som flyttar till Sverige är det inte vi pratar om. Av de som flyttade till Sverige var 15 582 personer Svenskar. Många av de som flyttade till Sverige kommer från olika EU länder. Kvar är ett försvinnande litet antal personer som flyttat till Sverige, det är detta som @MickeK69 vill kalla ”Massinvandring” . När man granskar de Källor som @MickeK69 angav, visar det sig att det är elever som kommer från länder utan studietradition som Afghanistan eller Somalia som har svårt i skolan. Vi pratar då om omkring 6 000 personer. Alla förstår hur liten inverkan en sådan liten grupp har på studiesituationen på Sveriges skolor. De flesta av dessa 6 000 personer är ju vuxna och kommer aldrig att gå i Svensk grundskola. Läs mer fakta om migration här.

@MickeK69 hävdade till sista att denna ”massinvandring” dränerade skolan på resurser. Vi vet ju nu att vi pratar om en mycket liten grupp och att denna grupp omöjligtvis kan dränera en så stor organisation som Sveriges alla skolor på sina resurser. Men i frågan om resurser finns det andra viktiga perspektiv. Nämligen att Sverige har en åldrande befolkning och om inget görs åt åldersstrukturen kommer vi ha mycket svårt att klara av välfärden i framtiden. Det är alltså på det sättet att invandringen inte dränerar skolan på resurser utan tillför skolan resurser läs mer om detta här, här och här.

Det viktiga i denna diskussion är att alla människor har förmågan att lära och det är skolans ansvar att lära dem allt de behöver veta samt stimulera elever till att nå sin fulla potential. I Göteborg görs inte detta och vi måste tillsammans tänka ut idéer för att förbättra skolan inte förvägra elever utbildning genom att stänga ute dem från Sverige. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem