Göteborg måste öka takten

Igår presenterades en stor satsning på tunnelbana i Stockholm. Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla har gjort en gemensam planering med gemensam finansiering av en stor tunnelbanesatsning med en utbyggnad av dagens tunnelbana med nio nya stationer. Dessutom utlovades 78 000 nya bostäder.  Läs mer om detta här.

Samtidigt händer ingenting i Göteborg.

Nu var jag lite elak vi har ju det västsvenska paketet, där en satsning på en tågtunnel finns med. Det västsvenska paketet är inte tillräckligt. Jag har tidigare klagat på det västsvenska paketet, för att det spenderar för mycket pengar på ett projekt som inte löser kollektivtrafikproblemen i Göteborg. Det är kanske hög tid för att lämna frågan om västsvenska paketets vara eller inte vara och börja fokusera på nästa störa infrastruktursatsning. Om inte Göteborg ska stagnera och dö behöver vi växa för att locka till oss både människor och företag. Med mer människor i Göteborg finns mer möjligheter till utbyte mellan människor, som kan leda till nya uppfinningar och nya företag.

Göteborgs problem är att det är en stor småstad som är glest befolkad och som är byggd för bilåkande. För att vi ska bli en effektiv stad som är miljövänlig behöver vi ta ett omtag på utvecklingen och öka takten. Vi måste bygga mer bostäder och verksamhetslokaler, som ligger centralt. Vi borde sikta på att ha en täthet som London har, vilket ger utrymme för både människor och grönområden. På så sätt kan grönområdena utanför Göteborg förbli orörda och vi kan skapa en effektiv och bekväm kollektivtrafik. Samtidigt som vi planerar för en stor expansion av bostäder behöver vi planera för omfattande infrastruktursatsningar. Nästa infrastruktursatsning behöver vara en för resenärer inom Göteborg.


Vi kan inte ha spårvagnar som står still för minsta lilla snöflinga eller löv som hamnar på spåret och som är så långsam så det går snabbare att röra sig till fots i de centrala delarna av Göteborg.  Den enda lösningen är en tunnelbana. Om Göteborg skulle göra samma satsning som nu görs i Stockholm med 9 tunnelbanestationer skulle vi skapa Göteborgs första tunnelbanelinje. Med en strategisk dragning av en sådan linje skulle vi kunna skapa kollektivtrafik som skulle svälja mycket biltrafik och kollektivtrafikanter. Detta skulle avlasta och skapa utrymme runt Brunnsparken som idag är överfull. Göteborgarna måste öka takten och börja förhandla med staten om en kraftig expansion av bostäder och verksamhetslokaler i Göteborg samtidigt som vi bygger Göteborgs förts tunnelbanelinje.

Vill du läsa mer om satsningarna i Stockholm läs: här, här, här, här, här, här.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem