Effektivaste lösningen är alltid bäst


Västlänken är en del av det västsvenska paketet. Tanken med paketet är att ge Västsverige och Göteborg en heltäckande trafiklösning som skall stärka den Västsvenska konkurrenskraften över lång tid framöver. Frågan är bara om Västlänken är den effektivaste lösningen eller om vi kan skapa bättre lösningar till en billigare kostnad.


I dag på GP presenterar Mikael Bigert en lösning där Västlänken inte behöver byggs och därigenom spara 9 miljarder kr. I Mikaels förslag ingår en utbyggnad med pendeltågs stationer på Hisingen för att knyta ihop staden och underlätta pendling.  Läs Mikaels förslag här.

Under senare år har flera olika lösningar på tågtrafiken presenterats i olika medier t.ex. här av Lennart Wassenius. Det som är slående i debatten är att det är svårt att få en objektiv bedömning av de olika förslagen med kostnader och kapacitetsökning som står mot varandra. Vi vill ju naturligtvis att den kostnadseffektivaste lösningen skall byggas. 

I stora projekt går det lätt prestige i debatten och ingen lyssnar på varandra. Men det är nu hög tid att sätta sig ner och diskutera Väst svenska paketets kostsammaste del, Västlänken. För att sedan komma igång med byggandet så snart som möjligt. Om något av de billigare alternativen blir byggt får en ny diskussion tas om vad som skall göras med de extra pengarna. Skall vi investera dem i andra viktiga infrastrukturssatsningar eller skall vi minska på intäkterna från trängselskatten. 

Då trängselskatten mer är utformad som en vägskatt tycker jag att vi borde ta bort den i nuvarande form och sätta upp stationerna runt Göteborgs centrum. En lämplig dragning av trängselskatt stationerna skulle enligt mig vara runt vallgraven. Låt Göteborg innan för vallgraven bli i princip bilfri med trängselskatt och låt de pengar som kommer ut av denna trängselskatt få till kollektivtrafik i centrala Göteborg. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem