Majoriteten lägger rökridåer om kollektivtrafiken

Idag skriver S, V och Mp på GP debatt och hävdar att den dåliga kollektivtrafiken de bedriver i VG-regionen beror på Alliansregeringen. Det kan tyckas långsökt att beskylla regeringen för en den dåliga kollektivtrafiken då det är S, V och Mp som bestämmer över den i VG regionen. Läs gärna deras debatt artikel här.


Det stora problemet är alltså att de som arbetar på Landvetter flygplats inte längre skall kunna köpa ett regionens runt månadskort och kunna åka till jobbet. Jag utgår ifrån att det antalet människor vi pratar om är ganska få, frågan borde därför vara marginell.

Sen är frågan om kostnaden blir högre eller lägre för de som arbetar på Landvetter. Idag tvingas de betala 1445 kr per månad för att åka till och tillbaka till jobbet. Det tvinas då betala för at kunna åka runt fritt i hela regionen trots att de bara vill åka i Göteborg och fram och tillbaka från landvetter. Nu kommer de kunna köpa et göteborgskort för 475kr plus ett flygbusskort. Så länge som flygbussbolaget inte tar mer än 970 kr per månad så kostar det resenärerna mer. Läs mer om Västtrafiks priser här.  Det är ju fullt möjligt att det blir billigare för dessa resenärer, då destinationen är konkurrensutsatt av både flygbussar och Swedbuss. Om S, V och Mp verkligen ville hjälpa dessa resenärer kan de själva ordna med en buss till Landvetters flygplats.

Samtidigt skriver företrädare för LUF Adam Cwejman, Adam Alfredsson och Edvin Hovemyr om S, V och Mp:s svika vallöften om en billig enhetstaxa. Läs den här.

I valet till regionen lovade S, V och MP att de skulle ordna en billig enhetstaxa över hela regionen. De pratade om priset skulle ligga på ungefär vad en resa i Göteborg kostar. Nu mitt i denna mandatperiod borde alla resor i VG-regionen kosta runt 20kr. Men så är det inte istället har S, V och Mp höjt priserna med 5,5 % och de skall i oktober höja priset med ytterligare 6,4 %. Det sorgliga är att jag tror att S, V och Mp van valet till regionen på denna fråga. Fp som gick på val om att en enhetstaxa är omöjlig, vi skulle istället införa ett begripligt och lätt biljettsystem. Detta budskap gick inte hem och S, V och Mp tog makten i regionen och svek sina vallöften.

Än värre är att hela kollektivtrafiken riskerar att helt haverera när trängselskatten kommer. Den utbyggnad av tågtrafiken som skulle lösa tillströmningen av kollektivtrafikresenärer visar sig nu helt har havererat. Under nästa år halveras istället antalet avgångar. Läs mer om detta här.

S, V och Mp borde fokusera på att lösa de stora problemen i kollektivtrafiken och hålla sina vallöften istället för att fokusera på underliga marginalfrågor. 




Kommentarer

  1. 840kr kostar ett Göteborg+ månadskort. Flygbussarnas 30-dagarskort lär kosta 950 kronor. Tillkommer Göteborg månadskort för 475 kr. Alltså 585 kronor dyrare än tidigare för de som pendlar Göteborg-Landvetter flygpl.

    För övrigt hoppas jag det inte blir någon enhetstaxa (trots att jag själv har Regionen runt och skulle tjäna mycket på det), skulle hellre lägga de pengarna på förbättringar i kollektivtrafiken.

    SvaraRadera
  2. Det blir ingen enhetstaxa, det finns inte med i någon budget och är jätte dyrt. De rödgröna ljög helt enkelt i valet.

    Jag förstår inte riktigt ditt räkneexempel, hur kommer Göteborg + in i bilden? För att få åka med Flygbussarna krävs ett regionenrunt kort för 1445. I framtiden kommer samma person att behöva ett göteborgskort för 475 kr plus det nya flygbusskortet. Jag har inte sett vad detta kort kommer att kosta, utan utgår ifrån att det blir mindre än 970 kr. Jag kan ha fel men det blir ingen dramatisk ökning i kostnad för dessa få personer som det rör sig om.
    Fokuset borde ligga på att få en fungerande kollektivtrafik med hög turtäthet och med ett biljettsystem som går att begripa utan att slutta alla fel som nu uppstår. Istället för att hålla löften och lösa riktiga problem i kollektivtrafiken ägnar sig de rödgröna åt pseudodebatter som denna.

    SvaraRadera
  3. "Pendla med Flygbussarna:
    Anställd på Landvetter Flygplats kan mot uppvisade av Swedavias badge (eller motsvarande intyg/anställningsbevis) resa på aktiverat periodkort
    Göteborg +, Göteborg++, Göteborg+++ eller Regionen Runt 30 dagar samt tillhörande kortinspektion på flygbussarna Göteborg - Landvetter."
    Allmänheten har sedan ett tag (något år?) inte kunnat åka med västtrafiks områdesladdningar på flygbussarna. Jämfört med att betalat 840kr tidigare till nu ~1425kr är en ganska stor höjning, blir nog många som väljer bilen.

    För övrigt förstår jag inte varför folk klagar på biljettsystemet, mycket enklare för oss pendlare nu när hela VG har samma system istället för fyra olika. Men har en del på jobbet som inte fattar det här med att trycka på "+", göteborgare kan vara så bakåtsträviga.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem