Dyslektiska kåserier är en dyslektisk blogg för samhällsintresserade. Som bloggens namn tyder på är jag dyslektiker, vilket gör att det kan förekomna stavfel på bloggen. Jag vill inte låta detta lilla funktionshinder tysta mig i samhällsdebatten. Därför får ni övriga acceptera att det kan förekomma stavfel och se bortom formen och istället se till innehåll.
Förutom detta är sitter jag i stadsdelsnämnden Lundby som ledamot för Liberalerna och ersättare i Kommunfullmäktige.
Budget i balans
Hämta länk
Facebook
X
Pinterest
E-post
Andra appar
Liberalerna tar ansvar för Göteborgs budget och lägger en
budget som är långsiktigt hållbara. Till skillnad från de rödgröna presenterar
vi en budget som är i balans. Vi tar ut en mindre summa från stadens alla bolag
men de går till investeringar och inte till löpande utgifter. De rödgröna
väljer istället att plundra företagen på 500 miljoner mer än oss och använder
pengarna till löpande utgifter. Problemet med ett sådant beteende är att när lågkonjunkturen
kommer, bli företagens vinster lägre samtidigt som skatteintäkterna minskar det
blir då ett dubbelt bakslag och stora nedskärningar i välfärdenskärna. De
rödgröna vet om att deras budget inte är långsiktigt hållbar, något som de
själva skriver i sin budget, trots det fortsätter deras köpfest år efter år.
Förutom en hållbar budget vill vi skapa incitament får att
Göteborg ska bli en växande stad och inte vara beroende av allmosor från
Stockholm för att få budgeten att gå ihop. Idag får Göteborg 2,5 miljarder från
det kommunala utjämningssystemet. En stad som Göteborg ska inte behöva gå på
bidrag, utan bidra till utsatta kommuner. För detta krävs det en långsiktig kursomläggning
och hårt arbete under många år för att Göteborg ska kunna stå på egna ben.
Det handlar om att våga prioritera bort saker som är mindre
nyttiga för att satsa på välfärdenskärna. För trotts miljarder i bidrag och en
högre skatt än de andra storstäderna har Göteborg en sämre välfärd.
Det stora i Alliansens budget i Göteborg var enligt mig att
våga prioritera bort rödgröna prestige satsningar för att istället spara pengar
och fokusera resurserna på kärnverksamheterna. Läs mer här, här eller hela budgeten
här.
En lite lustig julkrönika på GT, ledde till en diskussion på Twitter. Både ämnet och diskussionen som följde kan av många upplevas som en icke fråga, men den säger en hel del om Vänsterpartiet syn på mänskliga rättigheter och vart de vill med Göteborg . Upprinnelsen GT:s ledarskribent Csaba Bene Perlenberg skrev, läs här : ” Vänsterpartisten Jöran Fagerlund lyckades under hösten imponera på alla som aldrig någonsin vågat hoppats på att Kretslopps- och vattennämnden skulle bli föremål för politisk träta. Förslaget om 100 stycken kommunala vattenposter retade upp Jonas Ransgård (M). De båda herrarna får därmed delad vårdnad om en kolsyremaskin så att de kan hydrera efter debatten. ” Jöran tyckte det var orättvist och skrev följande på Twitter: Detta säger en hel del om Jöran och Vänsterpartiet, dels att de gärna talar om mänskliga rättigheter och använder det som argument när det gynnar dem. Men var är Vänsterpartiet när vi ska stå upp för den mänskliga rättigheten ägarrätten
Igår presenterades en stor satsning på tunnelbana i Stockholm. Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla har gjort en gemensam planering med gemensam finansiering av en stor tunnelbanesatsning med en utbyggnad av dagens tunnelbana med nio nya stationer. Dessutom utlovades 78 000 nya bostäder. Läs mer om detta här . Samtidigt händer ingenting i Göteborg. Nu var jag lite elak vi har ju det västsvenska paketet, där en satsning på en tågtunnel finns med. Det västsvenska paketet är inte tillräckligt. Jag har tidigare klagat på det västsvenska paketet, för att det spenderar för mycket pengar på ett projekt som inte löser kollektivtrafikproblemen i Göteborg. Det är kanske hög tid för att lämna frågan om västsvenska paketets vara eller inte vara och börja fokusera på nästa störa infrastruktursatsning. Om inte Göteborg ska stagnera och dö behöver vi växa för att locka till oss både människor och företag. Med mer människor i Göteborg finns mer möjl
Idag skriver Christoffer Solum Faeste på GT debatt att Göteborg behöver en driftsäker och snabb kollektivtrafik. Christoffer menar att vi kan skapa detta genom att bygga en tunnelbana i Göteborg. Läs Christoffers artikel här . Vi behöver en kollektivtrafik som inte stannar så fort ett löv eller en snöflinga faller. När inte löv eller snö sätter stop för trafiken, är det ständigt förseningar på grund av för mycket trafik på för liten yta. All Göteborgs kollektivtrafik passera genom brunsparken vilket gör den oerhört sårbar. En olycka i Brunnsparken skapar stora förseningar över hela Göteborg. Det begränsade utrymmet för bilar, bussar, spårvagnar, cyklar och gående skapar dessutom stor trängsel och förseningar för dem alla. Vilket Theo Papaioannou och Håkan Andersson skriver pm på GP debatt, här . För att råda bot på dessa problem och samtidigt skapa utrymme för Göteborg att växa och integrera Göteborgs stadsdelar behöver vi ett annat transportmedel än spårvagnar. Om detta
Kommentarer
Skicka en kommentar