Gör om gör rätt


Olika förslag på tunnlar.
Kanske finns det ytterligare förslag
på bra lösningar?
Under de senaste månaderna har debatten om trängselskattenkommit upp på agendan. Jag har tidigare skrivit om detta här och här. I de texterna har jag undrat över varför inte de olika alternativen redovisas och att denkostnadseffektivaste lösningen byggs. För vi i Västsverige är i desperat behov av infrastruktursatsningar och de kan behöva investeras 20 till 30 miljarder i infrastrukturen. Men att lägga alla pengar på västlänken är det den bästa lösningen?


På GP debatt har en diskussion förts mellan Mikael Bigertoch den rödgröna trojkan Anneli Hulthén, Kia Andreasson och Mats Pilhem. Denrödgröna trojkan hävdar att västlänken är samhällsekonomiskt lönsam och att denär det bästa alternativet. Idag i GP visar det sig hur okunniga de rödgröna äroch att västlänken är ett politiskt drivet skrytbygge där de effektivaste lösningarna inte varit intressanta. Läs debatten här, här och här samt artikeln här (för att läsa hela artikeln krävs GP+ eller pappersversionen av GP).

Nu måste vi börja om på ruta ett. En infrastruktursplan för Västsverige måste tas fram och olika lösningar måste vägas mot varandra och den kostnadseffektivaste lösningarna skall byggas. Troligen behöver regionen lika stora infrastruktursatsningar som västlänken kostar men alla pengar borde inte läggas på ett projekt med tvivelaktiga trafikvinster.

På sikt behöver mycket göras om i Göteborg för att få en fungerande kollektivtrafik. Först och främst behöver staden förtätas, ju närmare människor bor varandra ju kortare blir transportbehovet. Sen måste staden sluta byggas funktionsseparerad. Det fungerar inte att vi bor på en plats, jobbar på en annan och handlar på en tredje. Då skapar vi stora strömmar av människor som rör sig i samma riktning vid samma tidpunkt och alla trafiklösningar måste dimensioneras för detta. Om vi bygger städer där vi bor, jobbar och handlar på samma plats kommer staden kännas mer levande och det kommer åka lika många människor åt båda hållen vid flera olika tidpunkter. Då minskar påfrestningarna på infrastrukturen och därmed kostnaderna.

Fram till vi bygger Göteborg på ett smartare sätt kommer kostnaderna för infrastrukturen vara höga och otillräckliga. Men oavsett om vi bygger Göteborg på rätt sätt eller ej måste alla skattepengar spenderas på det kostnadseffektivaste sättet.

Här är tips på andra bloggar som skriver om västlänken här, här och här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem