Hur ska Lundby 2215 se ut?
Idag skriver jag tillsammans med Simona Mohamsson och Ingela
Jedvert på GP debatt en replik på den rödgröna majoriteten i Lundbys utspel om
Hamnbanan. Läs den rödgröna debattinlägget här och vårt svar här. På grund av
utrymmesbristen i tidningen utvecklar jag här mina resonemang, denna bloggtext
är skriven av mig och står själv för denna text.
I sak har jag inte jätte mycket emot vad de rödgröna skriver
i sin artikel, det är bra om Hamnbanan grävs ner. Det jag vänder mig emot är
att de skriver, som om någon i Göteborg var emot en nedgrävning och att de
använder Hamnbanan som ursäkt för den segregation som finns i Göteborg.
Göteborg är en starkt segregerad stad där människor utan
arbete och med en brokig skolbakgrund bor i områden som Angered, Bergsjön eller
Biskopsgården. Inte vid något av dessa ställen är dessa problem på grund av
Hamnbanan. Problemet är istället att vi under 1900-talet har haft en idé om att
människor inte vill bo i städer och försökt bygga glesa områden långt från
stadens centrum. I själva verket vill människor bo i centrum vilket vi kan se
på lägenhetspriserna som är högst i tätbebyggda områden och lägst i perifera
områden. Dessutom har dessa perifera områden byggts upp av allmännyttan efter
politiska beslut vilket skapat glest befolkade monofunktionsområden med
hyresrätter. Detta betyder idag att personer med liten ekonomi som inte kan
köpa sin egen lägenhet får hyra där det finns hyresrätter det vill säga i dessa
utanförskapsområden.
Lösningen ligger framför allt i skolan för att bryta det
sociala arvet och låta varje människa nå sin fulla potential. Skolan är ett
område som den rödgröna majoriteten misslyckats med i över 20 år. Den andra
delen av lösningen är att bygga hyresrätter och bostadsrätter där folk vill bo dvs.
i centrum. Ett ökat utbud pressar priset. Dessutom behöver vi skapa möten
mellan människor med olika bakgrund och livsval. Detta görs genom att bygga den
nya staden funktionsblandat. Människor är inte endimensionella och är därför
inte bara boende, utan de arbetar och umgås med vänner, i föreningar och
handlar och gör allt möjligt under sina dagar. Genom att bygga täta städer med
funktionsbalandning skapas ett samhälle där alla har nära till allt och alla
rör sig överallt för att tillfredsställa sina behov, detta skapar möten mellan
människor. Utan att ändra stadsplaneringen till att bygga täta blandstäder så
spelar det ingen roll om Hamnbanan ligger där den ligger idag eller är
nergrävd, för möten skapas inte när avstånden är långa och det inte finns någon
anledning att åka till ett annat område.
En alternativ planering av E6 genom Gårda, Tidigare publicerad på YIMBY. |
Min något mindre invändning mot det rödgröna resonemanget är
huruvida Lundbyleden ska grävas ner eller ej. En nedgrävning är dyr och frågan
är om det inte finns bättre alternativ. I stadsutveckling måste vi ha långa
perspektiv, vi måste se hur Lundby ser ut om 50, 100 eller 200 år. Jag är
övertygad om att Lundby på den tidshorisonten är Göteborgs centrum med en levande
blandstad som verkar dygnet runt. Då kommer det att behövas en väg som binder
ihop Brunnsbo med Kville och Eriksberg. Lundbyleden skulle då kunna vara en
paradgata, men det krävs kraftiga ombyggnationer med stadsmässiga hus på båda
sidor och mycket folk. Samtidigt får vi inte glömma att det troligen fortsatt
kommer att gå tung trafik från hamnen som behöver nå E20. Denna trafik kommer
troligen fortsatt gå längst Lundbyleden. Mitt förslag är då att nedsänka två
filer, en i vardera riktning från Lundbytunneln till Marieholmstunneln för
genomgående tung trafik. I markplan är resterandehär ett liknade förslag om att bygga om E6 genom Gårda.
filer och trottoarer med
byggnader på varje sida och med korsade trafik för att skapa en livfull allé. Läs
Eftersom jag är övertygad om att Göteborgs centrum i
framtiden ligger i Lundby behöver vi få bort Kville barngård, detta bör göras
samtidigt som Hamnbanan grävs ner för best effekt, det skulle lösa förbindelsen
mellan Kville och Frihamnen och öppna upp för exploatering av ett stort
centralt område när bangården flyttar bort. Kanske kan en del av finansieringen
av detta projekt finnas i försäljningen av den värdefulla marken.
Kommentarer
Skicka en kommentar