Naturskyddsföreningen missförstår kritiken
Idag på GP debatt skriver flera representanter från Naturskyddsföreningen
om den senaste tidens debatt om trängselskatt och det västsvenska paketet. Det
är bra att Naturskyddsföreningen ger sig in i debatten, synd bara att de
missförstår kritiken mot trängselskatten. Lär deras artikel här.
Naturskyddsföreningen tycker att Göteborg behöver göra stora
förändringar för att bli en hållbar stad och att trängselskatten är en bra
början. Naturskyddsföreningen tycks tro att diskussionen ligger i att
Göteborgarna vill ut och okynnesköra bil i tid och otid. Detta okynne ska man
då komma till rätta med genom en trängselskatt. Problemet är bara att
Göteborgarna inte okynneskör bil och att trängselskatten slår väldigt olika
beroende på vart man bor och inte på hur nödvändig resan är. För det är väl
inte mer miljövänligt att köra bil till närmsta mataffären i Bergsjön än den
som gör detsamma i Backa. Idag skriver Vägvalet om att trängselskattens har en tveksam miljönytta då den inte begränsar den totala bilismen utan endast bilismen på valda delar av staden, läs artikeln här.
Exempel på en felplanerad stad, när alla ska åt samma håll vid samma tidpunkt. |
Trängselskatten i Göteborg är inte till för att minska
trängsel utan för att maximera inkomster till det västsvenska paketet.
Göteborgarna ser att pengarna inte används effektivt utan slösas på onödigt
dyra lösningar, som Göteborgarna själva inte har mycket nytta av, men som de
för betala dyrt för. Om trängselskatten skulle spendera på en billigare lösning
för centralstationen och sedan på en tunnelbana eller högbana, som kommer
Göteborgarna själva till del. Skulle förståelsen för skatten vara större.
Göteborg har i årtionden byggts på ett sätt som kräver
bilåkande och som gör kollektivtrafik åkande ineffektivt. Göteborg fortsätter
även idag att byggas på ett sätt som skapar bilåkande och trängsel. Det handlar
om att bygga Göteborg glest och funktionsseparerat, läs gärna mer om detta på YIMBYS hemsida, här. Att
bestraffa en enskild person boende i Backa för detta problem är fel.
Så här ser Göteborgs centrala delar ut idag. |
Att börja i rätt ända
är naturligtvis att bygga Göteborg i stadskvarter med flera funktioner i samma
hus. Detta innebär att inte alla bor på ett ställe, jobbar på ett annat och
handlar på ett tredje. När alla ska åka samtidigt till jobbet på samma ställe,
blir det trångt. Bussar åker fulla för att lämna av arbetare för att sedan
vända och åka tomma tillbaka. Om vi slutar bygga funktionsindelat och istället
bygger funktionsintegrerat, skulle lika många åka från punkt A till B som åker
från punkt B till A. Detta skulle minska köerna och fylla bussarna åt båda håll.
Det skapar mindre tryck på infrastrukturen och gör kollektivtrafiken mer lönsam.
Framtidens Göteborg, en miljövänlig och hållbar stad |
Vill vi att Göteborg blir en miljömässigt hållbar stad måste
vi börja med lösningar och inte med straffskatter. Vi måste börja bygga staden
rätt med en tät och funktionsintegrerar stadskärna. Vi måste ha en mångfald av bra transportsätt med gångvägar, supercykelvägar och en kollektivtrafik som
bygger på tunnel-/ högbana med spårvagnar och bussar som komplement. Om vi
börjar med detta skulle Göteborgarna säkerligen acceptera trängselskatt om den
slår lika över hela Göteborg. Jag har tidigare skrivit om tunnel-/högbana här.
Naturskyddsföreningen har för stort inflytande. De rep. bara sina medlemmar och inga andra.
SvaraRadera