Det finns inga gratis luncher


Jag har nu varit ordförande för SDN Norra Hisingen i 16 dagar och redan dragit igång ett bråk mellan framför allt Socialdemokraternas avgående ordförande i SDN Norra Hisingen och mig. Bråket rör lunch. Personligen har jag inget emot att ta en politisk strid för att debattera sakfrågor, men jag trodde jag skulle få debattera viktigare frågor än hur ledamöter i nämnden lunchar.

Upprinnelsen är att de rödgröna ledamöterna har fått en lunchsallad inför varje nämndmöte, när arbetsordningen skulle antas ansåg jag att det fanns otydligheter som tex vad enklare förtäring var. Jag anser att man ska vara restriktiv med vad man beslutar om när det gäller andras pengar framför allt om man själv gynnas av beslutet. Därför är det bra att luta sig mot någon annan.  Kommunfullmäktige har sina mötestider från 16:00 till 22:00  och då erbjuds kaffe och en macka. Då SDN Norra Hisingen skulle sammanträda från 14:00 ansåg jag ingen anledning att nämnden skulle vara generösare mot sig själva än vad fullmäktige är. Därför gjorde jag ett förtydligande att med lättare förtäring menas en fralla och kaffe. Ingen på mötet protesterade.

Dagen efter twittrade jag ut denna nya hållning med en stark pik till de rödgröna som gett sig själva en lunchsallad, medan Alliansföreträdarna avböjt samma lunchsallad för den mer enkla mackan under förra mandatperiod.
Reaktionen lät inte vänta på sig.

Jag tolkar tweeten som att Patrick menar att det inte rör sig om några stora summor och trots att han tycker att det inte rör sig om några stora summor ändå tar åt sig äran genom att alla var med på beslutet.

Men det var inget beslut utan ett förtydligande av tolkningen av texten som jag i form av ordförande gjorde. Något som tydligt framgår av mötesprotokollet.


Om det nu inte rör sig om så mycket pengar är det konstigt att de låter nämndsekreterare administrera de rödgrönas lunch istället för att göra sina andra arbetsuppgifter. Patricks åsikter i denna fråga är naturligtvis extra provocerande eftersom den förra nämnden dessutom fattat beslut om nedskärningar om närmare 90 miljoner på förvaltningen. Att skära ner verksamheten med nästan 90 miljoner men samtidigt ge sig själv en gratis lunch kommer naturligtvis sticka i ögonen på folk. För det finns inga gratis luncher, utan det är skattepengar från enskilda hårt arbetandes människor som betalar för maten.  

På twitter ville Patrick jag skulle godkänna att inget olagligt har gjorts, något som jag aldrig påstått. Det finns möjligheter för nämnden att ge sig själva en lunchsallad, det jag påstått är att det är mycket olämpligt att göra nedskärningar på andra men ge sig själv en gratislunch. Flera ledande socialdemokrater gick till Patricks försvar och gillade hans inlägg.

Men jag tror att alla vanliga människor som läser eller hör om detta förstår det enkla budskapet att det inte finns gratis luncher och att alla som är i en position där de kan ge sig själva en lunch som betalas av andra ska vara ytterst försiktiga med vad de lägger pengarna på.

Demokrati kostar pengar, det ska vara bra villkor för politiker för det tar mycket tid och slit något jag vet att alla fritidspolitiker lägger ner. Man slits mellan kraven på jobbet, sin önskan att vara med familjen och en känsla att påverka samhället till en bättre plats. Men samtidigt måste villkoren mätas mot vad alla andra får, och vad som är brukligt. Att använda samma standard som kommunfullmäktige tycker jag är en rimlig avvägning mellan dessa två intressen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem