Vem är du?

Vem är du och vem ska bestämma vem du är? För mig som liberal är det självklart att det är du som ska få definiera dig själv. De rödgröna är ibland med på detta men byter snabbt åsikt och förespråkar då biologiskt kön.

Till exempel så vill de mäta talartid i politiska nämnder. Det är då inte du själv som avgör vem du är utan en gratis app som avgör vem som är vem.

Förutom mina ideologiska invändningar om att varje människa har rätten att definiera sig själva så finns det en rad problem med dessa mätningar. Dels så har frågan hur mätningarna ska genomföras fått utredas och dels så ska personal i alla nämnder administrera tekniken och redovisa och analysera resultaten vilket kostar pengar och till vilken nytta?

Dessutom finns det ingen laglig grund för att redovisa statistik utifrån biologiskt kön utan endast utifrån juridiskt kön, vilket inte nödvändigtvis är samma sak.

Vid mätningarna görs ingen skillnad på föredragande tjänstepersoner som är de som talar mest på nämndmöten och de politiker som den ska mäta. Den gör inte heller skillnad på vilken roll personer har, ordförande av mötet leder mötet och talar därför mest av alla ledarmötet, könet på ordföranden påverkar därför fördelningen av taltiden.

Statistik från SDN Lundbys mars
möte.Se speciellt på tiden och
den stora differensen mellan mötestid
och talad tid.
Som om inte detta var nog finns det stora problem med appen. Den mäter inte ens det biologiska könet utan vilka som har basröst och vilja som har ljusare röster. Män med ljus stämma blir kvinnor och kvinnor med basröst blir män. Dessutom beter bas ljud sig annorlunda än diskantljud i ett rum. bas ljuden stannar kvar och sprider sig medan diskat ljuden försvinner snabbt, vilka ljud tror du då appen fångar upp? Den missar mycket av samtalet då telefonens mikrofon inte är gjord för att registrera alla samtal i en stor sal. I SDN Lundbys mars möte pågick mötet i över 166 min appen registrerade då 5 min taltid med personer med basröst och 2,5 min av taltid från personer med ljus röst. Det betyder att den bara mätte 4,5 % av tiden och sedan drog slutsatser på könsfördelningen på andelen taltid för kvinnor och män på hela mötet.


Det är naturligtvis bara plakatpolitik som de rödgröna utan någon verklig effekt på jämställdheten utan bara en skada på synen vem som ska definiera någon identitet.


Lösningen är inte att fokusera mer på biologiskt kön utan att se till kompetens och åsikter. Det är i val som man röster på det partiet man tror ska föra fram sina politiska frågor bäst. Man har även möjlighet att kryssa den företrädare man tror är bäst för jobbet. Partierna i sin tur följer upp hur ledamöter sköter sig. Det är alltså du som läser denna blogg som avgör hur du tycker jag sköter mig i mina politiska uppdrag som avgör om jag gör att bra eller dåligt jobb oavsett vilken könsidentitet jag har eller hur jag definierar mig som människa. 

Läs en intervju med mig om detta här:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem