Naturskyddsföreningen missförstår kritiken


Idag på GP debatt skriver flera representanter från Naturskyddsföreningen om den senaste tidens debatt om trängselskatt och det västsvenska paketet. Det är bra att Naturskyddsföreningen ger sig in i debatten, synd bara att de missförstår kritiken mot trängselskatten. Lär deras artikel här.

Naturskyddsföreningen tycker att Göteborg behöver göra stora förändringar för att bli en hållbar stad och att trängselskatten är en bra början. Naturskyddsföreningen tycks tro att diskussionen ligger i att Göteborgarna vill ut och okynnesköra bil i tid och otid. Detta okynne ska man då komma till rätta med genom en trängselskatt. Problemet är bara att Göteborgarna inte okynneskör bil och att trängselskatten slår väldigt olika beroende på vart man bor och inte på hur nödvändig resan är. För det är väl inte mer miljövänligt att köra bil till närmsta mataffären i Bergsjön än den som gör detsamma i Backa. Idag skriver Vägvalet om att trängselskattens har en tveksam miljönytta då den inte begränsar den totala bilismen utan endast bilismen på valda delar av staden, läs artikeln här.

Exempel på en felplanerad stad,
när alla ska åt samma håll vid samma tidpunkt.
Trängselskatten i Göteborg är inte till för att minska trängsel utan för att maximera inkomster till det västsvenska paketet. Göteborgarna ser att pengarna inte används effektivt utan slösas på onödigt dyra lösningar, som Göteborgarna själva inte har mycket nytta av, men som de för betala dyrt för. Om trängselskatten skulle spendera på en billigare lösning för centralstationen och sedan på en tunnelbana eller högbana, som kommer Göteborgarna själva till del. Skulle förståelsen för skatten vara större.

Göteborg har i årtionden byggts på ett sätt som kräver bilåkande och som gör kollektivtrafik åkande ineffektivt. Göteborg fortsätter även idag att byggas på ett sätt som skapar bilåkande och trängsel. Det handlar om att bygga Göteborg glest och funktionsseparerat, läs gärna mer om detta på YIMBYS hemsida, här. Att bestraffa en enskild person boende i Backa för detta problem är fel.
Så här ser Göteborgs centrala delar ut idag.

 Att börja i rätt ända är naturligtvis att bygga Göteborg i stadskvarter med flera funktioner i samma hus. Detta innebär att inte alla bor på ett ställe, jobbar på ett annat och handlar på ett tredje. När alla ska åka samtidigt till jobbet på samma ställe, blir det trångt. Bussar åker fulla för att lämna av arbetare för att sedan vända och åka tomma tillbaka. Om vi slutar bygga funktionsindelat och istället bygger funktionsintegrerat, skulle lika många åka från punkt A till B som åker från punkt B till A. Detta skulle minska köerna och fylla bussarna åt båda håll. Det skapar mindre tryck på infrastrukturen och gör kollektivtrafiken mer lönsam.

Framtidens Göteborg,
en miljövänlig och hållbar stad
Vill vi att Göteborg blir en miljömässigt hållbar stad måste vi börja med lösningar och inte med straffskatter. Vi måste börja bygga staden rätt med en tät och funktionsintegrerar stadskärna. Vi måste ha en mångfald av bra transportsätt med gångvägar, supercykelvägar och en kollektivtrafik som bygger på tunnel-/ högbana med spårvagnar och bussar som komplement. Om vi börjar med detta skulle Göteborgarna säkerligen acceptera trängselskatt om den slår lika över hela Göteborg. Jag har tidigare skrivit om tunnel-/högbana här.

Kommentarer

  1. Naturskyddsföreningen har för stort inflytande. De rep. bara sina medlemmar och inga andra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem