Framtidens lösningar på dagens problem


Idag skriver Christoffer Solum Faeste på GT debatt att Göteborg behöver en driftsäker och snabb kollektivtrafik. Christoffer menar att vi kan skapa detta genom att bygga en tunnelbana i Göteborg.  Läs Christoffers artikel här.

Vi behöver en kollektivtrafik som inte stannar så fort ett löv eller en snöflinga faller.  När inte löv eller snö sätter stop för trafiken, är det ständigt förseningar på grund av för mycket trafik på för liten yta.  All Göteborgs kollektivtrafik passera genom brunsparken vilket gör den oerhört sårbar. En olycka i Brunnsparken skapar stora förseningar över hela Göteborg. Det begränsade utrymmet för bilar, bussar, spårvagnar, cyklar och gående skapar dessutom stor trängsel och förseningar för dem alla. Vilket Theo Papaioannou och Håkan Andersson skriver pm på GP debatt, här.
För att råda bot på dessa problem och samtidigt skapa utrymme för Göteborg att växa och integrera Göteborgs stadsdelar behöver vi ett annat transportmedel än spårvagnar. Om detta är en tunnelbana eller en monorail, vet jag inte. Men något nytt behöver vi.

Oavsett vilket system Göteborg väljer kommer det att kosta mycket pengar. Detta behöver finansieras på något sätt. Jag anser att vi borde utvärdera nyttan och kostnaden med västlänken och välja ett billigare alternativ. De pengar vi frigör använder vi i tunnelbanan/monorailen. Detta ger oss en bra start på det nya transportmedlet samtidigt som vi kan börja föra diskussioner med regionen och regeringen om resterade finansiering av tunnelbanan/monorailen.

Jag har tidigare skrivit om hur vi kan använda pengarna för Västlänken till bättre kollektivtrafik här.

Läs gärna mer om att bygga ut tunnelbana och monorail i Göteborg här, här och här.

I mediaflödet: GP

Kommentarer

  1. Jag vill att man satsar på Magnetsvävanda Tunnellbane tåg som kan köra i rusningstid var 4de minut och där varje tåg kan ta 1280 passagerare per tåg. Och att bygga en sådan bana kostar c:a 20-25% mindre än konventionell T-Bana.
    Christer Wegmann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att maglav kommer att komma stort både i världen och Sverige. De har många fördelar och naturligtvis funkar de både i tunnel och som högbana.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé