Fem i Tolv


Några veckor innan införandet av trängselskatten börjar debatten om skatten och om det västsvenska paketet bli intressant. Tidigare har debatten präglats av personer som med höga röster protesterat mot vägtullar. Under den sista månaden börjar Göteborgs tidningar skriva intressanta ledare som mer utgår ifrån hur vi genomför projektet så effektivt som möjligt, vilken lösning som är effektivast och hur vi involverar så mycket människor i dialogen som möjligt. Läs Johan Wopenkas ledare här, eller Peter Hjörnes här. Det har dessutom kommit en bra debattartikel av Peter Danielsson här. Nu har trafikverket svarat Peter, läs det här.

Frågorna om det Västsvenska paketet blir bara fler och fler för varje dag som går. Nu har även Riksrevisionen kommer fram till att projektet Västlänken har bristande underlag och till vissa delar bygger på glädjekalkyler. Borde ansvariga politiker dra öronen åt sig och starta förutsättningslösa utredningar om hur vi på effektivaste sättet löser problemen med Centralstationen.

Den trängselskatt som träder i kraft i och med årsskiftet, får helt enkelt fortgå. Men att en utredning klarlägger vilka stationer som behövs för att minska köer och trängsel i Göteborg. De som inte bidrar till minskad trängsel och köer, får vi helt enkelt ta bort.

Om vi sedan behöver mer pengar till infrastruktur får stationer sättas upp där skatten är direkt kopplad till infrastruktursatsningar. Till exempel vid en snabb utbyggnad av dubbelspår till Landvetters flygplats och senare till Borås, då borde vi kunna sätta upp en station på vägen till flygplatsen.

Personligen tror jag att det bästa för Göteborg skulle vara att centralstationen flyttade till Olskroken samt en utbyggnad av antingen tunnelbana eller monorail. På detta sätt skulle vi öka stationens kapacitet på ett billigt sätt samtidigt som vi lägger resterande pengar på att skapa ett konkurrenskraftigt alternativ till bilen för att knyta ihop Göteborg.

Jag har tidigare bloggat om detta ämne här, här och här. Jag har sedan jag skrev detta inlägg även skrivit om bättre lösningar på trafikproblemen i Göteborg, läs det här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem