Särintressen får aldrig styra.


Idag läste jag Peter Sundes Kolmisoppi (en av grundarna till The Pirate Bay) nådeansökan som han lagt upp på sin blogg. Läs hans nådeansökan här.


Jag är uppvuxen under nedladdningens tidsålder vilket gjort mig intresserad av Pirate bay rättegången.  När jag läste Peter Sundes Kolmisoppi blogg om allt som hänt, häpnade jag och inser att det inte kan vara en slump att så mycket blivit så fel. Jag är normalt mycket kritiskt till olika konspirationsteorier, men i detta fall kan jag inte se någon annan möjlighet än att ett särintresse har lyckats påverka Sveriges regering och rättsväsende.

För att Sverige skall bli och kännas som en demokratisk rättsordning för de 100 tusentals personer som följt denna rättegång måste två frågor utredas noga och i en transparent process som oavsett vad den kommer fram till, kan vara en början till att återställa förtroendet till den Svenska rättsordningen.

Den första frågan är om Sveriges regering utsatts för hot och påtryckningar från USA och om Sveriges regering agerat mot myndigheter i ett enskilt fall för att blidka USA. Peter Sundes Kolmisoppi skriver om dåvarande minister Thomas Bodström och hur en stor del av Thomas Bodströms korrespondens med USA i denna fråga hemligstämplats. Dessa hälighetsstämplar måste hävas och Thomas Bodströms agerande gentemot Svenska myndigheter utredas så att vi kan säkerställa att inte något ministerstyre skett.

Den andra frågan är alla de jäviga tjänstemän som hanterat denna fråga. Poliser som får lukrativ anställning av ena parten mitt under processen. Nämndemän med ekonomiska intressen i musikindustrin och domare som driver en politisk fråga om upphovsmännens rättigheter, är alla jäviga. För att trygga ett rättssystem måste alla typer av tveksamheter om rättsväsendets legitimitet tas på största allvar. När den stora allmänheten uppfattar en tjänsteman som jävig så förstör detta trovärdigheten för rättssystemet oavsett om personen kan balansera sina egna åsikter från sakfrågan eller ej. Det är just denna misstanke om jäv som underminerar rättsystemet. En stor utredning som undersöker alla tjänstemäns jävförhållanden samt utreder om domar och utredningar varit opartiska måste göras. Allt detta för att återställa förtroendet för rättstaten Sverige.

Jag tror inte att någon av dessa utredningar kommer att genomföras men jag är övertygad om att underhållnings industrin måste hitta på nya tjänster som människor vill ha. Istället för som nu att med Polis och batong jaga alla som konsumerar kultur på det sätt som passar dem själva och inte på det sätt musikindustrin har bestämt att konsumtionen skall gå till på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem