Ibland blir det fel…

Under sommaren skrev jag ett blogg inlägg på SDN-bloggen. Jag skrev det sittandes på en sten utanför en restaurang i Český Budějovice. Jag vet inte om det var arbetsställningen på stenen eller alla den mygg som försökte suga allt blod ur mig som gjorde att jag nästan helt misslyckades med att sända iväg texten via mail. Resultatet blev att typsnittet och dispositionen blev helt konstig och att sista stycket fick en hel del underliga stavfel, punkter och andra ord än vad som fanns i originaltexten. Jag förstår inte hur det kunde bli så fel och så konstiga fel. Jag upptäckte detta först igår och sände då iväg et mail med en korrekt text till administratören för SDN-bloggen. I väntan på att den korrekta texten kommer upp där lägger jag upp den här nedan. Vill ni läsa mer av vad jag skrivit på SDN-bloggen eller läsa den konstiga versionen av denna text, kan ni läsa den här.

See no evil, hear no evil, speak no evil

De rödgröna har under många år valt att blunda för problemen inom socialtjänsten i Lundby. När socialsekreterarna skriker efter hjälp över sin situation och till och med lex sarah anmäler sig själva för att problemen ska uppmärksammas, väljer de rödgröna att slå dövörat till. När vi i Fp vill prata om problemen och följa upp så att de mångåriga problemen faktiskt kommer upp till ytan för att vi ska kunna lösa problemen, försöker de rödgröna tysta oss genom att bordlägga vårt yrkande månad ut och månad in.



I december 2012 hade situationen inom barn- och ungdomsenheten på socialtjänsten blivit så ohållbar så att socialsekreterarna lämnade in 27 lex sarah anmälningar på sig själva. Detta kom som en chock för mig, det hade inte framkommit några problem inom socialtjänsten under hela mandatperioden på nämndens möten. Läs mer om detta här.

Under mötena som följde försökte vi i Fp ställa frågor till förvaltningen för att få en klar bild över vad som hänt. Då vi inte fick tillräckligt utförliga svar, började vi ställa skriftliga frågor. Desto mer vi frågade desto större verkade problemen vara. I maj var jag på ett verksamhetsbesök på socialtjänsten då framkom att det fanns utredningar som var över 2 år gamla. Det är långt över den lagstadgade utredningstiden på 4 månader och en evighet för ett barn i behov och föräldrar som behöver stöd. Läs mer om detta här

Det framkom även att under stora delar av 2012 fanns det vakanta tjänster som inte besattes.
Med denna kunskap skrev Fp tillsammans med M ett yrkande som syftade till att vi regelbundet skulle få information i nämnden om situationen i socialtjänsten. Detta yrkande bordlades först från april till juni för att sedan bordläggas igen till slutet av september. Läs yrkandet här

De rödgröna har nu styrt Göteborg och Lundby så länge att de inte längre försöker förbättra staden, utan endast är intresserade av att sitta kvar vid makten. De fel och brister som uppkommer i Lundby kommer av de beslut de rödgröna fattat i årtionden. För att istället ta tag i problemen vill de försöka gömma undan problemen så att de rödgröna kan bli omvalda nästa år.


Barnen och ungdomarna i Lundby . som inte besattes.ns det trotts denna situhet för en barn i behov och föräldrar som behöver stöär värda något bättre. De barn som är utsatta och är i behov av socialtjänstens insatser är värda att få socialsekreterare som ser dem och hinner lyssna på dem och har utrymma att prata med dem. För att detta ska bli en verklighet krävs det en ny majoritet i SDN Lundby och i Göteborg. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem