Campus Hisingen


Idag skriver jag och Christopher Solum –Faeste på GP Debatt om att bygga ett Campus på Hisingen, läs den här. Jag tänkte här utveckla tankarna lite.

Christopher pratade med mig för en tid sedan om att han tyckte vi skulle arbeta för att ett Campus byggdes på Hisingen. Både därför att det behövdes mer studentbostäder och det fanns mycket ledig mark på Hisingen. Men även som integrationsprojekt att bygga studentområde i utsatta områden som är relativt centrala skapar trygghet. Både genom mer möten mellan människor men även genom att mer människor är i rörelse vid alla tidpunkter på dygnet.

Inför skrivandet gick jag igenom mina egna erfarenheter av universitet och campus. Jag studerade på Umeå Universitet och hade en mycket bra upplevelse av Umeå som studentstad. När jag pratar med kompisar som studerat i Göteborg finns stora skillnader, i hur vi upplevde vår studietid. Våra skilda upplevelser tror jag är beroende på att Umeå och Göteborg skiljer sig åt, i hur universitetsområdet är uppbyggt. I Umeå finns hela Universitetsområdet och studentsboendena samlat till en del av staden. Detta skapar ett område med mycket studentliv och de upplevelser som det innebär. Mina vänner som studerade i Göteborg och som flyttat hit, upplevde att de fick ”leta upp” studentlivet. Det fanns inget ställe som var Göteborgs universitetsområde utan det var lite över allt.

För att locka framtidens studenter behöver Göteborg erbjuda de bästa utbildningarna men även det bästa studentlivet. För att skapa detta behöver vi titta på de campusområden som finns i mer utpräglade studentstäder och ta efter dem.

En annan viktig punkt i att bygga framtidens och världens bästa studentstad är täthet. Detta är något som vi kan bygga men som inte fungerar i mindre studentstäder runt om i Sverige. När jag för något år sedan var i New York och vandrade jag runt en dag i Harlem, upptäckte jag något som jag skulle vilja se i Göteborg.
Jag vandrade från den västra sidan till den östra siden. Helt plötsligt ändrade staden karaktär jag viste inte varför eller vad som ändrats för än jag kollade på kartan. Det visade sig att jag kommit till Colombia University. Här kombineras ett universitetscampus och en tät stadsmiljö som uppmuntrar till stadsliv och studentliv på en och samma gång.
Låt Göteborgs Campus på Hisingen
inspireras av Colombia University

Om vi skulle bygga ett Göteborgs campus i Backa eller något annat lämpligt ställe skulle vi kunna skapa en stadsmiljö, som även skullefungera som integrationsprojekt.  Ett Göteborgs Campus i backa skulle kunna skapa en miljö där många människor från olika bakgrund kan mötas och utbyta erfarenheter. Den täta staden med människor i rörelse skulle dessutom skapa en trygghet för alla som bor oh rör sig i området.

Låt oss sätta oss ner och diskutera fram hur vi kan skapa ett Göteborgs Campus på Hisingen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Göteborg måste öka takten

Mänskliga rättigheter är inte en buffé

Framtidens lösningar på dagens problem